Skrivare


Att skrivare lever sina egna liv, det förstår väl alla som försökt installera någon (eller bara försökt använda nån som trilskas). Själv har jag en HP Deskjet som jag köpte för tre år sedan och som fungerat svinbar. Fantastiska bilder. Har nu installerat om XP och trodde det bara var att plugga in Usb kabeln - och så skulle det va klart. Jag startade skrivaren och stoppade in bifogad cd-skiva med drivrutiner. Inget händer. Startar om datorn igen så att Windows automatiskt ska hitta skrivaren. Det gör den men kan inte installera. Utforskar skivan och hittar en autostart-fil. Klickar, men inget händer. Stänger av skrivaren och drar ur Usb-kabeln. Stänger av datorn. Stoppar i Usb-kabeln utan att starta skrivaren. Startar datorn. Hittar inget. Startar skrivaren och Windows hittar den. Men kan inte installera. Trycker ut cd-skivan och in igen. Startar inte per automatik. Jag utforskar den igen - och klickar på "setup"-filen. Inget händer.
Ringer min kompis som hade en likadan skrivare för ett par år sen. Han säjer:
- Du får inte ha skrivaren igång när du startar cd:n. Installera drivrutinerna först.

Ok, jag stänger ner. Startar om datorn o stoppar i skivan. Startar inte. Utforskar och klickar på "setup". Då startar installationen och där står att skrivaren mycket riktigt inte ska vara påslagen. Och det är den inte. Efter några klickanden - så står det "kontrollera att kabeln sitter i datorn och att skrivaren är påslagen"......

Det är den inte, men jag sätter i den. "Det kan ta tid för datorn att hitta skrivaren - var god vänta". Jag väntar. En minut, två, tre.....fem....tio...

Drar ur Usb-kabeln och provar annat uttag. Stänger skrivaren och startar om den igen. Då ser jag "programet har hittat en ny skrivare - var god vänta...."
Jag väntar tio minuter men allt verkar stendött. Jag gör om allt igen, den letar efter skrivaren och "ber mej vänta lite"....

Efter en kvart så tar jag på mig ytterkläder och går ut. Går och tar ut lite pengar och sedan in på Hemköp och handlar lite. Är borta en halvtimma - och när jag kommer hem så har programet fortfarande inte hittat min HP skrivare....


Jag hälsade på min pappas kusin för några år sedan. Han bodde ganska ensligt i sitt hus. Vi pratade om ditt o datt och han är av den äldre generationen - som ofta kan låta negativa och pessimistiska. Allt vi pratade om "var det fel på". Om det så gällde mat eller nymodigheter. Min digitalkamera kritiserade han. Vi kom in på datorer och han sa:
- Du, en sån däringa skrivare som dom har idag. Är den NÅGON som vet hur en sån fungerar egentligen?
Jag skrattade.
- Ja NÅGON måste väl veta...
- Nja jag undrar det, du....

Jag skrattade lite lätt åt honom. 
Då.
Inte idag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback