Frieridagen


Idag är det 29 februari och skottdagen. Enligt sägner så är det enda dagen som kvinnor får fria till en man. Nån därute som stött på nån giftassugen dam idag? Här har det varit tyst i alla kommunikationsmedel, sms, telefon, mail, chatt och in real life. Inte en signal från nån. Men vad hade man väntat sig?

Som skillnad på natt å dag

I 1½ år har jag jobbat vaknatt. En tjänst på 69%. Det blir c:a nio nätter per månad. Övrig tid...ledig. Det kan ju vem som helst räkna ut att på en månad, så blir det många dagar att fylla ut. Man behöver egentligen ingen semester. Har kvar åtminstone halva semestern från ifjol. Funderade starkt på att begära pengar istället. Har hört att man kan göra det om man är deltidsanställd. Givetvis har jag möjlighet att "jobba upp" till 100%, och har gjort det när tillfälle getts. 

Visst låter det underbart med 20-21 dagars ledighet per månad? Fast NÅGRA dagar går ju åt till sömn. Ibland kan jag likna det med att vara miljonär, man är rik på pengar men vet inte vad man ska köpa. Eller man BEHÖVER inget. Att ha så mycket ledighet och inte kunna fylla det med vare sig något meningsfullt eller med trevligt umgänge är egentligen slöseri. Att arbeta sista natten på passet och veta att man kommer hem till en öde bostad i nio dagar. "Hem o hem". Det är inget hem, det är en bostad. Ett tillhåll. Flera dagar går utan att man ens öppnar munnen. Visst, man kan flänga runt å besöka folk "när det passar dom", men det tröttnar man på efter ett tag. Helt naturligt.

Så idag blev jag erbjuden transportgruppen (har provat på det lite innan). Det innebär 7-17 arbete (vilket jag inte haft sedan 1998) och måndag-fredag. Allt är inte klart, men jag tackade ja. Fast lönen vill jag diskutera. 100% är 100% men natt ob är faktiskt avgörande. Det innebär också att jag har människor omkring mig från 7-17 VARJE DAG!!!!

Det kommer att kännas ovant - det lovar jag. Ett och ett halvt år kanske inte låter så länge, men det är det. För mig.... 


Sommaren e kort

I dag funderade jag lite kring det här med midsommar/svensk sommar. Inte undra på att sommaren är kort, egentligen. Midsommar är ju mitten på året och inte mitten av sommaren, som en del tror. För mig så börjar själva sommare efter midsommar - alltså efter att midsommar har passerat. Men, då är vi ju redan inne i MITTEN av sommaren (som för mig nyss har börjat). Om man räknar att midsommar är mitten av sommaren, och att HELA sommaren sträcker sig till den 20 augusti - då betyder det att sommaren börjar 2 månader bakåt från midsommar, alltså runt 20april. Men då är det vår. För mig iallafall. Inte konstigt att den svenska sommaren är kort - när den redan hunnit komma till mitten av den, då den egentligen bara börjat. För fram till midsommar så är det inte RIKTIG sommar, då är det vår. För mig iallafall.

Vargavintern -06

Idag skriver vi den 18 februari 2008 och våren har just gjort ett tappert försök till att visa sig. Vintrarna kommer och går. För ett par år sedan var våren långt, långt borta vid denna tiden. Bilderna ovan tog jag på Ramberget den 3 mars 2006 och snön hade legat i ett par månader, som jag minns. Denna dag pölsade jag upp på berget och det var svinkallt och längst där uppe blåste det så fingrarna stelnade.