1910


Min farfar växte upp i början av 1900-talet utanför Ödenäs. När han läste för prästen så fick han gå till Alingsås. Det finns inte många kort på honom som ung. Något ifrån militärtjänsten - och detta (färgsatt) från ett bryggeri på Sprängkullsgatan, där han arbetade under en period. 2005 så hamnade jag på en sajt i Alingsås där man lagt ut konfirmationsbilder runt 1900-talets början. Frågade min faster när hennes pappa kunde gått o läst, och vilket år han konfirmerades. 
- 1910, fick jag till svar.
Jag klickade på årskull "1910", och betraktade bilden. Skulle jag få se min farfar som 14-åring? Jag hittade bilden och jag är nästan säker på att det är den lille mannen i mitten. Han fick aldrig se kortet själv, för det fanns det ju inga pengar till att införskaffa något sånt på den tiden. Men 95 år senare hittar jag honom på nätet. 

Kommentarer
Postat av: Pia

Märkligt...är uppvuxen i Ödenäs....

Postat av: Pia

Japp det ligger efter Olofsered...var i de trakterna när man var "ung"....jag bodde mitt i byn...25 meter från kyrkan...satt vid mjölkbordet o hängde mitten på 70-talet när de spelade in Hem till byn. När vi var 15 så var det mopeder ner mot Olofsered/ Örsbråten/ Hindås, Rotundan som gällde,
när det kom sommargäster från Göteborg...de lärde mig dricka mellanöl.....

2007-05-21 @ 19:55:43
URL: http://www.zanahoria.blogg.se
Postat av: Pia igen

Jo en tanke som slår mig när jag ser fotot på dig....har vi inte träfftas.....Lipp kanske...inte för att jag brukar springa där men det har ju hänt

2007-05-21 @ 21:37:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback