Number 9

Älskar Janne Josefsson och hans avslöjande reportage. I slutet av 80-talet bodde jag i Kortedala och såg hans granskande program om A-laget på torget. Hur dom skulle hitta nåt meningsfullt att göra, mer än att stå i en skogsdunge och supa. Man ordnade en lokal och fick ut många av missbrukarna på aktiviteter på dagarna vilket var bra. En eldsjäl hette (tror jag) Stefan och var en f.d. missbrukare. Han organiserade och höll i kontakterna. Intressant reportage, speciellt för mig som kände igen många av ansiktena i och med att jag själv bodde i området. Programmet  gick i repris för ett tag sedan och man följde upp och tog reda på människornas livsöden. Någon hade vunnit storkovan på Lotto, slutat dricka, och ordnat upp mycket i sitt liv. Man undrar hur många som kan ta sej upp ur träsket - och hur stark en människa kan vara? Många hade givetvis strukit med - men några hade klarat sig och gått vidare. Imponerande! Men av alla dessa människoöden som gestaltades i programmet, så var det EN människa som tog priset - och det var Stefan. Janne Josefsson letade upp honom, och han blev hembjuden dit han bodde idag, en villa på okänd ort. Frågan blev ju hur han lever sitt liv idag. Han berättade att han var arbetslös sen en tid tillbaka och ekonomin var i botten.
 - Jag ser att du har småbarn också, säjer JJ. Hur många har du?
 - Jag har nio! svarar han.
 - Nio?? Jaha, det var många du hunnit med!
 - Ja! Med nio olika kvinnor!
(Janne Josefsson blir tyst. Jag blir tyst. Jag tänker, men får inte ihop det.)
 - Men vänta! Skojar du med mig? Nio barn med nio olika kvinnor?
 - Hehe..ja! Så har det blivit....
Än idag så kan jag inte få ihop den ekvationen. Rent teoretiskt så är det inga konstigheter - och egentligen inte i praktiken heller. Eller? Vänta nu! Hur trovärdig är man inför kvinna nr 8 ex.? Hur förklarar man för kvinna nr 7, att det inte kommer att bli någon 8? Nr 9? - Det ska inte hända igen!!! Lovar!!
Jag tänker nog konstigt - men allt detta får mig osökt att jämföra med ett e-mail jag fick i veckan, som handlar om ens lösenord på nätet. Hur "lätt" det är att knäcka om man endast har 3 bokstäver i sin kombination. Hur lite svårare det sedan blir med 4 bokstäver. 5, 6 & 7, och hur sen kurvan stegrar sig uppåt, för att till sist sluta med att vara i princip "omöjligt".
Så säkert är ditt lösenord
Lösenordets längdMed alla teckenBara små bokstäver
3 tecken0.86 sekunder0.02 sekunder
4 tecken1.36 minuter.046 sekunder
5 tecken2.15 timamr11.9 sekunder
6 tecken8.51 dagar5.15 minuter
7 tecken2.21 år2.23 timmar
8 tecken2.10 århundrade2.42 dagar
9 tecken20 årtusenden2.07 månader
10 tecken1,899 årtusenden4.48 år
11 tecken180,365 årtusenden1.16 århundrade
12 tecken17,184,705 årtusenden3.03 årtusenden
13 tecken1,627,797,068 årtusenden78.7 årtusenden
14 tecken154,640,721,434 årtusenden2,046 årtusenden
Som slutord så vill jag bara säja att jag naturligtvis inte tycker bu eller bä om någon (för det finns säkert någon som tycker att jag inte ska ifrågasätta). Detta är ett konstaterande. Killen imponerade på mig med sitt engagemang för sina polare med missbrukarproblem - all heder åt honom!!! Men det jobbet han utförde "där" är ojämförbart, i mina ögon, mot det han lyckades med åren efteråt. Sen må han både ha "det" och talets gåva.  (P.S. Barnen på bilden är har inget med inlägget att göra)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback