Snus o dus - snus i dos (förvandlingen)

113586-7
113586-8
Övre bilden föreställer en ung man på 13-14 år som sommaren 1970 stolt visar upp en rund plåtask. Mannen är min bror och fotografen är jag. Dosan fick han av en gammal gubbe vid namn Albert. Det minns jag, även om jag inte var äldre än sissudär 11-12 år. Jag minns också vad som låg i denna lilla dosa: RÖDA LACKET. Det var väl vid denna tiden som han började så smått - med detta häringa "snusandet". Undre bilden, några år senare - samma fotograf. Och med snus innanför läppen, men nu i en mer tuffare "look". Om det är snusens förtjänst, vet jag icke, men givetvis så har dessa droger i vårt samhälle har en destruktiv effekt. Döm själva!! Själv skulle jag trappa ner på rökning för 8 år sedan och gick över till portionssnus. Det höll i dryga ett år och jag snusade både natt o dag. Började sedan på nytt jobb och sällskapsrökningen va ett faktum. Snusen var bra att ta till när rökningen undanbeddes. Det tog några månader, sen var man uppe i samma kvantitet med cig, som innan. Fast nu med en portionsprilla mellan varven. Men jag har lovat mej själv att sluta - endera dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback